Elektronisk post fra Sør-Odal kommune
I det kommende året skjer et viktig skifte. Den grønne postkassen kommer til å bli byttet ut med en digital(elektronisk) postkasse. I alle fall når det gjelder brev fra det offentlige. Offentlig post vil da primært bli sendt ut digitalt til innbyggerne.
Barnevernet er først ute i Sør-Odal, og kommer til å sende posten elektronisk fra september måned.
Dere leser posten i en digital postkasse eller på Altinn, og bruker ID-porten til innlogging. Løsningen «SvarUT» gjør det mulig for oss å kommunisere elektronisk på en sikker måte. Brev i postkassen din kan lagres så lenge du ønsker. Ved at du leser post fra kommunen elektronisk, bidrar du også til at vi kan bruke fellesskapets penger på tjenester i stedet for på porto, papir og transport. Samtidig er du med å skåne miljøet.
Hvis du ikke leser brevet elektronisk innen tre dager vil brevet bli skrevet ut og sendt i ordinær post.
Vi kommer til å ta i bruk elektronisk post for alle våre enheter i løpet av året.
Når vi sender ut brev til deg, vil du få SMS eller digitalt brev om å motta post fra Sør-Odal kommune.
Når du får SMS eller digitalt brev om å motta post fra Sør-Odal kommune:
Leser du brevet i Digipost eller e-Boks, har du allerede valgt digital postkasse og trenger ikke å gjøre noe.
Dersom du leser brevet i Altinn, så anbefaler vi at du følger lenkene i brevet og gjør deg litt kjent med hva det offentliges felles digitale postkasse for innbyggere innebærer. Er du usikker, kan du gjerne følge denne fremgangsmåten:
1. Gå til www.norge.no/om-digital-postkasse , og les mer om digital postkasse.
2. Ønsker du å velge postkasse, går du til www.norge.no/velg-digital-postkasse og klikker videre på enten "Gå til Digipost" eller "Gå til e-Boks". Det er ingen tidsfrist, men vi anbefaler at du velger digital postkasse så snart som mulig.
3. Dersom du ønsker å reservere deg fra å ta i mot digital post, gjør du det på www.norge.no/reservasjon .